Wandeling door Slotermeer

December
Elke donderdag tot en met zondag, 13:00 uur
Wandeling door Slotermeer, Van Eesteren Museum

Wandel mee door de buurt Slotermeer. In 1951 werd deze tuinstad als eerste gebouwd door Cornelis van Eesteren en zijn team. De buurt Slotermeer maakt deel uit van het AUP, het Algemeen Uitbreidingsplan van Amsterdam uit 1935. In dit plan bedacht Van Eesteren hoe de stad van de toekomst eruit moest zien. De Westelijke Tuinsteden, nu Nieuw-West, werden na de Tweede Wereldoorlog gebouwd. In 2008 werd dit bijzondere stukje Amsterdam zelfs tot beschermd stadsgezicht benoemd door de gemeente Amsterdam.

Wat betekenen die toekomstidealen van toen vandaag? Tijdens deze wandeling vertelt een wandelgids met hoeveel aandacht, denkwerk en idealisme deze buurt is gebouwd. We wandelen langs de Sloterplas met brede boulevard om te flaneren, langs de hoogbouwflats van architect Piet Zanstra, naar de Burgemeester de Vlugtlaan en de prefab Airey-woningen. We laten je met andere ogen kijken naar dit hoogtepunt van moderne stedenbouw in Amsterdam.

Tijd 13.00 - 14.30

Toegankelijkheid Bekijk hier de toegankelijkheid van het Van Eesteren Museum.

Voertaal Nederlands

Locatie De wandeling start en eindigt bij het Van Eesteren Museum.

Tickets zijn alleen vooraf via de website te koop.

31 Dec
Oostoever Sloterplas, Stadsarchief Amsterdam
Burgemeester de Vlugtlaan, Stadsarchief Amsterdam
Aireywoningen, tussen Burgemeester de Vlugtlaan en Johannes Poststraat, Stadsarchief Amsterdam