Rondleiding Burgerweeshuis

Elke eerste zaterdag van de maand, 11:00 uur
Burgerweeshuis

Ontdek Aldo van Eycks Burgerweeshuis en de kunstcollectie van de huidige huurder BPD | Bouwfonds Gebiedsontwikkeling. Het Burgerweeshuis is ontworpen door architect Aldo van Eyck (1918-1999) en wordt gezien als één van de belangrijkste bijdragen aan de Nederlandse architectuurgeschiedenis van de twintigste eeuw. Ook internationaal wordt het gezien als één van de architectonische hoogtepunten van de vorige eeuw. Het gebouw is in 1955 ontworpen om onderdak te bieden aan 125 wezen. Het is een labyrint van paviljoens bedekt met 328 koepels, ingenieus gegroepeerd rondom de patio’s. In een tijd waarin massaproductie, rationaliteit en functionalisme de norm waren in de architectuur, stond voor Van Eyck de aandacht voor de menselijke maat centraal. Door het private en het collectieve in elkaar te laten overlopen – onder het motto ‘een huis als een stad, een stad als een huis’ – creëerde hij een geborgen plek waar het individuele kind kon wonen, spelen en zich ontwikkelen. In 1960 werd het Burgerweeshuis opgeleverd en het was als kindertehuis in gebruik tot 1991. Daarna kreeg het gebouw verschillende ondernemingen als huurder en stond het lange tijd leeg. In 2014 is het gebouw gekocht door vastgoedonderneming Van Zadelhoff en Nijkerk en werd het grondig gerestaureerd onder leiding van architect Wessel de Jonge. Sinds 2018 huurt gebiedsontwikkelaar BPD Bouwfonds Gebiedsontwikkeling het gebouw en vestigde er zijn hoofdkantoor.

31 Dec
Burgerweeshuis
Aldo van Eyck met Tony Appel, Cobra tentoonstelling in Stedelijk Museum, Amsterdam, 1949. Foto E. Kokkorris-Syrier. Archief Aldo van Eyck
IJsbaanpad 3. Entree van het Burgerweeshuis van architect Aldo van Eyck
André Volten, Plastiek, 1975 en Steven Aalders, Cardinal Points (Light Grey), 2006

In het gebouw is ook een bijzondere rol weggelegd voor de indrukwekkende BPD Kunstcollectie. De collectie bestaat uit (inter)nationale hedendaagse kunstwerken van onder meer Sol Lewitt, Esther Tielemans, Günther Förg, Linda Arts, Michael Jacklin, Daan van Golden, Jan Schoonhoven en André Volten. Voor de inrichting van het Burgerweeshuis heeft BPD ervoor gekozen kunstwerken uit de eigen collectie te tonen die een verbinding aangaan met een aantal principes van het ontwerp van het gebouw: het structuralisme, relatie binnen-buiten, de spelende mens en kleur. Er is werk te zien van kunstenaars die direct en indirect verwantschap tonen met deze uitgangspunten.

Tijd 11:00 - 12:30 uur

Toegankelijkheid Alleen de begane grond is toegankelijk met een rolstoel en/of rollator.

Startpunt Burgerweeshuis Aldo van Eyck, IJsbaanpad 1