Wandeling van de maand april: Toekomst van Toen in Geuzenveld

Omgeving Nolensstraat, Stadsarchief Amsterdam

Wandel mee door de toekomst van toen in Geuzenveld.

Onder begeleiding van een gids wandel je door tuinstad Geuzenveld. De wijk is destijds gebouwd voor Amsterdammers die uit de oude stadswijken kwamen en daar hun slechte en kleine woningen achterlieten, en voor de nieuwkomers voor wie er anders helemaal geen plek was in de stad. Nog altijd dragen de buurten rondom het Lambertus Zijlplein de naam van de architect die de buurt vormgaf.

In opzet is de wijk een reactie op de aanleg van Bos en Lommer en Slotermeer: Geuzenveld moest anders. Het plangebied werd opgedeeld in meerdere buurten met daarnaast gereserveerde stroken voor voorzieningen zoals winkels, scholen en recreatie. Deze buurten rondom het Lambertus Zijlplein werden ieder aan een woningbouwvereniging toegewezen en ontworpen door elk een eigen architect. Nog steeds is de naam van deze architecten van het Nieuwe Bouwen aan de buurten verbonden. Het gebouwde resultaat is een gevarieerde wijk geworden. En zoals het hoort in een dynamische stad, is de wijk niet bevroren in de tijd: de recentelijke vernieuwing heeft ingrijpende veranderingen gebracht. Wandel mee en zie wat er is gebleven, wat er is verdwenen en wat er is bijgekomen.

Meer wandelen door de toekomst van toen? Bekijk onze wandelingen door andere wijken van het AUP hier.

Tijd 13:30 - 15:00 uur.

Locatie De wandeling start en eindigt op het Lambertus Zijlplein, bij de entree van supermarkt Albert Heijn.