Wandeling van de maand januari: Toekomst van Toen in Amsterdam-Noord

January
January
Plan van Gool

Wandel mee door de toekomst van toen in Amsterdam-Noord.

Onder begeleiding van een gids wandel je langs de ontwikkeling van tuindorp naar tuinstad, en van semi-hoogbouw naar hoogbouw. In Noord is het gedaan met de laagbouw uit de jaren 50 en wordt hoogbouw de standaard. We zien de eerste kenmerken van wat later typerend zou worden voor de Bijlmer: grote flats in een parkachtige omgeving, scheiding van snel en langzaam verkeer en de ongekende grootschaligheid van de systeembouw.

In het Algemeen Uitbreidingsplan uit 1935 was voor Noord een zeer bescheiden plaats ingeruimd, maar na aanleg van de Schellingwouderbrug en de tunnels onder het IJ werd de wijk voldoende bereikbaar geacht en begon men volop te bouwen. Op de geplande metro hebben we tot 2018 moeten wachten, en het eerder bedachte boogkanaal om de gehele wijk is nooit doorgegaan. Verder zijn de plannen om er een volwassen stadswijk met 100.000 inwoners van te maken gerealiseerd.

Rond het Buikslotermeerplein wandelen we van de ene wereld in de andere. We zien hoe de ontwikkelingen en de ideeën over stedenbouw elkaar in rap tempo opvolgen.

Werd Noord aanvankelijk gezien als een stedenbouwkundige vergissing, inmiddels is de noordzijde van het IJ uitgegroeid tot een volwassen stadswijk.

Meer wandelen door de toekomst van toen? Zie onze wandelingen door andere wijken van het AUP.

Tijd 13:30 - 15:30 uur.

Locatie De wandeling start in de Schoorlstraat tegenover de nummers 191-197.