Wandeling van de maand september: Toekomst van Toen in Watergraafsmeer

Speelplaats, Daltonstraat 9-1. In het verschiet rechts de Lorentzlaan, Stadsarchief Amsterdam

Wandel mee door de toekomst van toen in Watergraafsmeer.

Onder begeleiding van een gids wandel je door tuindorp Frankendael en de buurt Middenmeer. Deze delen van Watergraafsmeer zijn onderdeel van het ontwerp van Cornelis van Eesteren en Jakoba Mulder, voor het Algemeen Uitbreidingsplan van Amsterdam (het AUP) uit 1935. Hoe is het kenmerkende Frankendael - ook bekend als Jeruzalem - ontstaan, en hoe kreeg de latere uitbreiding Middenmeer vorm?

De wandeling voert langs meerdere hoven in beide buurten. Het laat in tuindorp Frankendael zien hoe hier, en later ook in de buurt Middenmeer, met succes is geëxperimenteerd met groene hoven. Deze nieuwe opzet was een reactie op de strokenverkaveling zoals in het eerder gerealiseerde Bos en Lommer.

De gids vertelt over de betrokken stadsplanologen Van Eesteren en Mulder en toont het werk van architecten van naam als Merkelbach, Stam, Van Eyck, Zanstra en Schaik, en van de landschapsarchitecten Mien Ruys en Hans Warnau. Het resultaat van hun samenwerking bleek zeer succesvol: Jeruzalem verwierf als eerste naoorlogse wijk van Nederland de status van rijksmonument.

Verbaas je over het vele groen dat een belangrijk onderdeel uitmaakt van dit totaalontwerp, volgens Van Eesteren ‘de lusthof voor de arbeider’.

Meer wandelen door de toekomst van toen? Zie onze wandelingen door andere wijken van het AUP.

Tijd 13:30 - 15:00 uur.

Locatie De wandeling start en eindigt bij het speelplein van de school aan de Pieter Zeemanlaan/Ostwaldstraat.