Wandeling van de maand juli: Toekomst van Toen in Buitenveldert

July
July
Gijsbrecht van Aemstelpark in Buitenveldert, Beeldbank Stadsarchief Amsterdam

Wandel mee door de toekomst van toen in Buitenveldert.

Onder begeleiding van een gids wandel je door de ruim en groen opgezette Tuinstad Buitenveldert. Gesitueerd ten zuiden van de Ringspoorbaan is het het laatst gerealiseerde deel van het oorspronkelijke AUP, het Algemeen Uitbreidingsplan uit 1935. Dit sjieke zusje van de Westelijke Tuinsteden was vanaf het begin bedoeld als middenstandswijk, met grotere en luxere woningen dan in de wijken in West.

Buitenveldert is zowel volgens stedenbouwkundige Van Eesteren als volgens veel inwoners de mooiste van de uitbreidingswijken van het AUP. ‘Een wijk vol karakteristiek’. Of zoals Van Eesteren het zei: “Als je werkelijk wil weten hoe het AUP bedoeld is, dan moet je in Buitenveldert gaan kijken”.

Kijk op de kaart en je ziet het ritme van stroken en hoven. Kijk op de luchtfoto en je ziet het ritme in laag-, middelhoog- en hoogbouw. Al wandelend gaan we zien hoe je dat vanaf de grond beleeft. We lopen langs bijzondere winkelpleinen, verkennen de binnenhoven met hun speelplaatsen, doorkruisen het rijksmonumentale Gijsbrecht van Aemstelpark en zien waar ooit de rijksweg A3 moest komen. Een wijk vol karakteristiek en ritmiek.

Meer wandelen door de toekomst van toen? Zie ook onze wandelingen door andere wijken van het AUP.

Tijd 13:30 - 15:00 uur.

Locatie De wandeling start en eindigt op het Ontmoetingsplein Gijsbrecht van Aemstelpark, Willem van Weldammelaan.