Vrouwen van het AUP #2: Afaina de Jong, Alma Bouwens & Bethel Lemma-Sanders

Op donderdag 23 mei vindt in het Van Eesteren Museum het tweede publieke gesprek plaats in het kader van de tentoonstelling Vrouwen van het AUP. In het eerste gesprek, keken we naar het verleden. In dit tweede gesprek gaat het over het heden. In het Vrouwen van het AUP #2 heeft het museum drie hedendaagse vrouwelijke architecten uitgenodigd die vertellen over hun werk: Afaina de Jong (AFARAI), Alma Bouwens (Office Winhov) en Bethel Lemma-Sanders (Powerhouse-Company).

Architectuur is van oorsprong een door mannen gedomineerd beroep. Tegenwoordig zijn vrouwen echter goed vertegenwoordigd, met name op de architectuuropleidingen. In veel landen is meer dan de helft van de  studenten bouwkunde vrouwelijk. Maar in de praktijk is er nog alles behalve een gelijkwaardigheid te constateren. Van de leidinggevenden bij grotere architectenbureaus is slechts 10 procent vrouw. Waar ligt dat aan? En hoe ervaren vrouwelijke architecten dit in de dagelijkse praktijk? Zowel de kantooromgeving als op de bouwplaats wordt nog veelal door mannen gedomineerd. En ook de erkenning in de architectuur wordt nog steeds vaak aan mannen toebedeeld. De meest prestigieuze architectuurprijs, de Pritzker Prize, werd 45 jaar lang slechts zes keer door een vrouw gewonnen, waarvan drie van deze zes deze prijs nog moesten delen met een man. Ook is er altijd nog een gender pay gap tussen mannen en vrouwen in de architectenbranche.
Hoe kan dit veranderen? In het gesprek gaan Afaina de Jong (AFARAI), Alma Bouwens (Office Winhov) en Bethel Lemma-Sanders (Powerhouse-Company) hierover in gesprek onder leiding van Charlotte Thomas. De avond begint om 19.30 uur en de toegang is gratis. Na afloop van het gesprek kan de tentoonstelling Vrouwen van het AUP nog bezocht worden.

Vrouwen van het AUP
De tentoonstelling Vrouwen van het AUP belicht het werk van vier architecten die voor de Gemeente Amsterdam afdeling Dienst Publieke Werken werkten en een bijdrage leverden aan het Algemeen Uitbreidingsplan in Amsterdam (AUP) van 1935. Tot op heden is het AUP altijd toegeschreven aan stedenbouwkundige Cornelis van Eesteren en een team van mannelijke architecten. Deze tentoonstelling vertelt echter een ander verhaal.

Tijd 19.30 - 21.00 uur
Tickets Reserveer gratis een ticket