Eventstructure Research Group 67-82

Waterwalk ERG.

De tentoonstelling Lucht & Spel: Eventstructure Research Group 1967-1982 is de eerste retrospectief-tentoonstelling van het kunstenaarscollectief Eventstructure Research Group (ERG) en geeft een grootschalig overzicht van hun werk. De groep werd in 1967 opgericht door de Nederlander Theo Botschuijver, de Amerikaan Sean Wellesley-Miller en de Australiër Jeffrey Shaw en was actief in de jaren 60, 70 en 80 van de vorige eeuw. De groep richtte zich op het creëren van tijdelijke kunst in de openbare ruimte waarin spel en interactie door middel van installaties met lucht en techniek centraal stonden. De groep zocht voortdurend de grenzen op met hun grote opblaasbare installaties, vaak met audiovisuele toevoegingen, die een directe fysieke respons van de toeschouwer opwekten. De bezoeker werd altijd deelgenoot ─ en daarmee auteur ─ van het werk gemaakt: een structuur waar je in of op kon, die je naar eigen wens kon veranderen en aanpassen: het kunstwerk als belevenis, als event. De belangrijkste ideeën achter de interventies waren het doorbreken van de dagelijkse routine, het wandelen buiten de gebaande paden en de participatie én interactie van burgers, maar vooral het (her)introduceren van spel in de samenleving.

De naam Eventstructure Research Group (ERG) was afgeleid van het concept event structures, een term bedacht door de Britse conceptuele kunstenaar John Latham om de relatie tussen structuren (ruimtelijk en statisch) en gebeurtenissen (dynamisch en tijdelijk) te beschrijven. De naam klinkt wat formeel en academisch, maar ERG was allesbehalve dat. De ideeën van de groep werden gepubliceerd in hun theoretische artikel Concepts for an Operation Art uit 1969 in het tijdschrift Art and Artists. ERG verzette zich tegen de heersende modus operandi van de kunstwereld in die tijd, die zich te veel bezighield met vaste objecten die louter een decoratieve functie hadden. De volgens ERG oorspronkelijke essentiële functie van kunst (de oproep tot revolutie, zelf-actie én verandering van de samenleving) was verdwenen. De werken van ERG waren daarom bewust tijdelijk en altijd buiten de museummuren geplaatst, zodat de traditionele kunstwereld er geen grip op had. Bovendien was het auteurschap van het werk van de groepen opzettelijk en uitsluitend collectief in de breedste zin van het woord. Niet alleen de groep en iedereen daaromheen was auteur van het werk, maar de gebruiker net zozeer.

De tentoonstelling Lucht & Spel: Eventstructure Research Group 1967-1982 toont origineel archiefmateriaal; tekeningen, schetsen, materiaalstudies, luchtkunstwerken, videomateriaal en foto’s.

Curators Rosa van Rumpt en Jorn Konijn

Curatorial Researcher Alan Smart