Come Deck The Halls

January
Archief Smithsons

In de tentoonstelling Come Deck the Halls! staat het fenomeen van de kerstkaart centraal. Voor de komst van internet was de kerstkaart niet alleen het middel om je familie en vrienden gelukwensen over te brengen, maar vooral om je creativiteit te etaleren! In de tentoonstelling staan de kerstkaarten van de Britse architecte Alison Smithson centraal.  Alison was gefascineerd door het kerstfeest en hoe dit feest in diverse culturen werd gevierd.

Op het eind van haar leven had Alison vier tentoonstellingen rondom het thema kerst bedacht en gepland. In iedere kersttentoonstelling werd steeds één element van de kerstviering uitgelicht. Helaas overleed Alison Smithson na de derde tentoonstelling en werd de vierde tentoonstelling – over kerstkaarten – nooit uitgevoerd. De tentoonstelling in het Van Eesteren Museum toont alle kerstkaarten van Alison & Peter Smithson vanaf 1976 in de context van hun architectuur en carrière. Bij de tentoonstelling worden kerstworkshops door de dochter van Alison en Peter gegeven, Soraya Smithson.

Alison Smithson wordt gezien als één van de belangrijkste vrouwelijke architecten uit de architectuurgeschiedenis. Haar werk wordt beschouwd als zeer waardevol voor de ontwikkeling van moderne architectuur in de tweede helft van de twintigste eeuw. Een bekend sociaal woningbouwproject is de onlangs gesloopte Robin Hood Gardens. Alison Smithson was een voorvechter van de rol van vrouwen in het ontwerpvak. Als vrouw stond zij prominent op de voorgrond, waarin zij streed voor gelijkwaardig auteurschap als haar man Peter Smithson.

In december 2024 reist de tentoonstelling door naar Madrid, Feliz Navidad!

Curator Ana Abalos Ramos
Ruimtelijk ontwerp ábalos llopis