Amsterdamse Architectuurnacht

June
June
Amsterdamse Architectuurnacht

Op 14 juni vindt de allereerste Amsterdamse Architectuurnacht plaats. Het is een initiatief van drie Amsterdamse architectuurcentra, ARCAM, het Van Eesteren Museum en Museum Het Schip, en is verbonden aan de nationale Dag van de Architectuur. Sinds 1986 is dit deze dag een speciaal evenement voor iedereen die interesse heeft in architectuur. Een groot aantal bezoekers bezoekt op deze dag speciale architectuur, iconische gebouwen en neemt deel aan lezingen en debatten.

Het overkoepelend landelijke thema is dit jaar “Ruimte maken, ruimte laten”, het adagium van de Amsterdamse architect Herman Hertzberger (1932). Start van de architectuur nacht is dan ook een lezing van Hertzberger in het Amstelkwartier. De lezing start om 19.30 en vanaf 20.30 volgen er drie verschillende uitgebreide architectuur fietsroutes die stil staan bij speciale architectuur in Amsterdam Oost, Zuid en Centrum. In verschillende gebouwen worden tijdens de tour kleinere lezingen gegeven over specifieke architecten, stijlen of praktijken. De drie tours komen op het eind van de avond allemaal uit bij Cinetol, het rijksmonument uit 1929 van architect Van der Vlugt. Sluit hier met ons de avond af, onder het genot van een hapje, drankje en muziek.

14 Jun